Multimedia/Мультимедиа портфолио

CONTACT TO THE ARTIST/СВЯЗАТЬСЯ С ХУДОЖНИКОМ

"The Form of the Flow". Yana Voitsekhovskaya.

 

"When we inhale and exhale, we rarely pay attention to the feeling of what is happening around us," - author's note. The structure of the air itself is invisible. With rare exceptions, we can imagine it. But what if we were given the opportunity to feel the air flows directly, see their interaction and intersection?

 

This work is built as an audiovisual abstract representation of air flows that are visually invisible, but which can potentially be manifested and fill our lungs with such an intangible feeling as love. The author's goal is to observe-feel and manifest what is invisible.

"Air filled with love: we ourselves feel the structure of the air and we ourselves form this flow, with our inhalation and exhalation, this flow can change the world and bring it into balance," - author's note.

 

 

 

«Форма потока». Яна Войцеховская. 

 

"Делая вдох и выдох мы редко обращаем внимание на чувствование происходящего вокруг", - примечание автора. Структура воздуха сама по себе невидима. Мы за редким исключением себе можем её представить. А если бы нам предоставили возможность прямо прочувствовать воздушные потоки, увидеть их взаимодействие и взаимопересечение?

Данная работа строится как аудиовизуальное абстрактное представление воздушных потоков, невидимых визуально, но которые потенциально могут быть проявлены и наполнить наши лёгкие таким неосязаемым чувством как любовь. Цель автора - наблюдение-чувствование и проявление того, что невидимо.
"Воздух, наполненный любовью: мы сами чувствуем структуру воздуха и этот поток формируем мы сами, своим вдохом и выдохом, этот поток может изменить мир и привести его в равновесие", - примечание автора.

"Connection of Times". Yana Voytsekhovskaya.

 

Tags: #mysticism, connection with gods, goddess Makosh, folklore, folk costume, connection of times, past, preservation, veneration, continuation, action, gaining strength

 

Kika (kichka) is an ancient Russian women's headdress with horns. Associated with the goddess Makosh, personifying fertility.

Makosh ensures that a person follows the predetermined path, learning the lessons of life and gaining valuable experience in each of his incarnations.

 

The horned kichka is considered a ritual recognition of a person's connection with the goddess, an inseparable union of human energy and higher powers.

The goddess's stone is rock crystal. The author creates its imitation, emphasizing the fragility of the heritage and spiritual memory that are present in us, calling for careful treatment of the precious experience that our ancestors left us and are still trying to convey.

 

What is revealed in our spiritual memory and what breaks through from it and will manifest in the future will serve as the foundation for the creation of something new.

 

When combining the features of the deity and the tradition of the people to create such headdresses from red fabric, the crystal is "painted" in red, which highlights the symbolism of creative action.

Action that can lead to an exit from stagnation or its transformation into something useful, to the acquisition of strength.

 

This work was part of the exhibition "Bubbles of the Earth", created by the community of artists "Gat". The exhibition was held in the Cultural Center "October", Belgorod, the gallery of modern art "Miracle", Kursk.

 

 

 

«Связь времен». Яна Войцеховская. 
 

теги: #мистика, связь с богами, богиня Макошь, фольклор, народный костюм, связь времен, прошлое, сохранение, почитание, продолжение, действие, обретение силы

 

Кика (кичка) – древнерусский женский головной убор с рогами. Связан с богиней Макошью, олицетворяющей плодородие. 

Макошь следит за тем, чтобы человек шёл по предначертанному пути, постигая уроки жизни и обретая драгоценный опыт в каждом своём воплощении.

 

Рогатая кичка считается ритуальным признанием связи человека с богиней, неразрывным объединением человеческой энергетики и высших сил.

Камень богини – горный хрусталь. Автор создает его имитацию, подчеркивая хрупкость того наследия и духовной памяти, что в нас присутствуют, призывая бережно относиться к тому драгоценному опыту, что нам предки оставили и пробуют ещё донести. 

 

То, что раскрыто в нашей духовной памяти и то, что пробивается из нее и проявится в будущем послужит фундаментом к созданию нового. 

 

При совмещении особенности божества и традиции народа создавать подобные головные уборы из красной ткани, хрусталь «окрашивается» в красный цвет, что высвечивает символику действия созидательного. 

Действия, которое может привести к выходу из стагнации или преобразованию ее в нечто полезное, к обретению силы.

 

Данная работа является частью выставки «Пузыри земли», созданной сообществом художников «Гать». Выставка проходила в КЦ «Октябрь», г. Белгород, галерее современного искусства "Чудо", г. Курск. 

"European globeflower". Yana Voitsehovskaya.

 

In her artwork, the artist has implemented a creative rethinking of the European globeflower. To construct the flower in her creative development, the author relies on the system of fractal construction of objects of living nature, according to the principle of similarity. In this work, one type of petal makes up the flower's cup and the core is constructed according to the same principle.

 

Having depicted more flowers against the background of the main flower, the author expresses the hope that the plant will grow in the future in the quantity needed by nature, because nowadays it is the Red Book plant.

 

The soundtrack is supplemented by splashing water, this is a story about how the globeflower begins to bloom when the water in the river warms up so much that one can swim.

Perhaps, the viewer, having looked at the beauty of the flower in the virtual world, will not want to cut it for his bouquet in the future.

 

This work was part of the exhibition "Green Man", created by the community of artists "Gat". The exhibition was held at the National Research University Belgorod State University, Belgorod, Russia./

 

 

 

"Купальница европейская".  Яна Войцеховская. 

 

В своей работе художница создала творческое переосмысление цветка Купальницы европейской. Для построения цветка в своей творческой проработке автор опирается на систему фрактального построения объектов живой природы, по принципу подобия. В данной работе один вид лепестков составляет чашу цветка и, по такому же принципу построена сердцевина. 

 

Изобразив на фоне основного цветка больше цветов, автор выражает надежду на то, что растение будет произрастать в будущем в нужном для природы количестве.

 

Звуковой ряд дополнен плеском воды, это рассказ о том, что купальница начинает цвести тогда, когда вода в реке прогревается настолько, что можно купаться. 

Возможно, зритель, посмотрев на красоту цветка в виртуальном мире, в будущем не захочет срезать его для своего букета. 

 

Данная работа являлась частью выставки «Человек Зеленый», созданной сообществом художников «Гать». Выставка проходила в НИУ БелГУ, г. Белгород.